Overleg gemeente Eindhoven met buurt/belangenvereniging Meerhoven

28-januari-2008: De notulen van het Periodiek overleg Gemeente Eindhoven met Buurt- en belangenverenigingen Meerhoven d.d. 19 december 2007 staat online.

Periodiek overleg Gemeente Eindhoven met Buurt- en belangenverengingen Meerhoven
d.d. 19 december 2007
Aanwezig

College B&W, wethouders Mary Fiers
Verkeersplanoloog
Verkeerskundige
I.Kaal
H.v.d.Meer
Gemeenteraad Nico Stoevelaar
Stadsdeelteam Strijp Mirjan Kanters
Maurice Hommel
DSOB, Project Meerhoven T. de Joode, Alwin Beernink (Gras- en Zand), Cees Mels (Bosrijk)
Informatie Centrum Renate Toorop
Welzijn Eindhoven Frans van Ham,
Politie Brabant Z-O Rob Nieuwkerk
Buurtvereniging Meerhoven Zand- en Bosrijk Ewout Brandsma, Inge Kouw, Harry van der Kallen
Vertegenwoordigers van de Belangenvereniging in Grasrijk  Loes Koster (notulist), Harrie van de Hurk (Belangenvereniging Grasrijk Oost)
Jurgen Vos (voorzitter)(Kopersvereniging Groenburch)
Elfrieke Ketelaars (Buurtvereniging Grashoek)
Bewoners vereniging Bosrijk Wim Sibon
Senioren Overleg Strijp, werkgroep Meerhoven Herman Schaak
Stichting Activiteiten Meerhoven (SAM)
Projectgroep Geen A2 door Grasrijk Ruben Trieling
Klankbordgroep Medisch Centrum Ria Smit

 

1                    Opening

De voorzitter heet ieder van harte welkom en hoopt dat de vergadering in de nieuwe opzet zal slagen.

Aktie

2                    Mededelingen gemeente
M.Fiers; de twee kandidaten voor het burgemeesterschap zijn bekend. Komen vanavond in Nova.

M.Kanters: Het stadsdeel heeft tot speerpunt:
– Jongeren
– Sociale armoede
hierover komen signalen binnen er zal onderzocht worden of dit reëel is

3                    Meerhoven

Informatie over de aansluiting A2 op de site

 www.samenmeerbouwen.nl ontbreekt.

Op de website staat de beoogde locatie aansluiting op de Meerhovendreef niet aangegeven. Toekomstige kopers hebben recht op juiste Informatie. Verzoek:
– alle beoogde mogelijkheden van aansluiting op de tekening aan te geven:
– mogelijkheden expliciet te benoemen
– actief informeren naar de – toekomstige – bewoners
De gemeente zal de website aanpassen.

Dhr. Kaal geeft uitleg over de verschillende mogelijkheden van de aansluiting
op de A2.
Het verkeer rond Eindhoven zal in twintig jaar met 70 % stijgen.
Er zijn drie mogelijkheden:
– niets doen
– variant duo
– variant ontvlechting
Voor- en nadelen worden kort besproken.
Rijkswaterstaat heeft nu het onderzoek in handen.
In het voorjaar van 2008 zal het MER. aangeboden worden aan derden, o.a. de gemeente Eindhoven. Dit zal besproken worden in het college van B&W en raadscommissie en a.d.h.v. de verkregen gegevens zal een besluit genomen worden.

Dhr. A Beernink
Welke milieudienst houdt zich bezig met kerosinelucht?
Er zijn tegenstrijdige verhalen wie nu meting doet naar klachten m.b.t. de kerosinelucht die regelmatig te ruiken is in Meerhoven. De Milieudienst zegt tegen Mevr. Kouw er niet over te gaan, terwijl Dhr. de Joode door deze zelfde dienst te horen krijgt dat men direct na een melding controle metingen doet.  Het behoort wel zeker tot de taken van M.D. zo zegt de gemeente.
Fietspad langs de Nieuwe Sliffertsestraat.
Een fietspad vanaf Grassavanne naar Noord-Brabantlaan( Mac-D) is dringend            nodig. Momenteel zijn er zeer onveilige situaties.
Met de komst van de dependance van Korein en straks eventueel van het Slingertouw zal het er niet beter op worden. Er is geen fiets- en geen voetpad  wel veel auto verkeer, zeker ook rond de haal en breng tijden van de kinderen.Dhr. van de Meer geeft uitleg. De plannen liggen er en men is zich bewust van de situatie. Het kost echter behoorlijk wat tijd omdat men de Noord-Brabantlaan over moet. Er zijn dan aanpassingen nodig aan o.a. rijstroken en verkeerslichten. Volgens Dhr. Beernink is de beste oplossing om het gehele  fietspad van Grassavanne tot Noord-Brabantlaan in 1 keer te realiseren. Dit om  op dit moment en in deze situatie fietsen niet te stimuleren op dit traject.  Dhr. van den Hurk wil graag weten wat de tijdsduur tot realisering is. Dit is moeilijk te voorspellen. DSOB, bij monde van de heer Beernink, doet de toezegging dat het gedeelte tot aan de aansluiting met de Sliffertsestraat gereed is als de dependance van het Slingertouw in gebruik  genomen wordt.
Dhr.v.d. Meer
V.T.A.

Uitleg door dhr. v.d. Kallen
Er zijn ernstige zorgen over de gang van zaken. Er is slechts 1 maal een gesprek geweest met de werkgroep VTA. Namens buurtvereniging Zandrijk en enkele andere belanghebbenden is een bezwaar gemaakt tegen de bouwvergunning. Er zijn brieven verzonden naar Fortis Vastgoed en er heeft een gesprek plaatsgevonden met Fortis, Plusmarkt Vastgoed en gemeente.  Hieruit is o.a. gebleken dat Fortis geen gesprekspartner is maar de gemeente. Het parkeer- en ontsluitingsplan ziet er slecht uit. Dit vraagt om
moeilijkheden. Dhr. Beernink ziet deze problemen niet, nogmaals wordt benadrukt dat er piektijden zullen zijn in het verkeersaanbod (schooltijden) en er sprake is van éénrichtingsverkeer.
Gebleken is dat er weinig samenhang is, er zijn zoveel verschillende diensten vanuit de gemeente mee bezig dat er geen overzicht/inzicht meer is. Het mag niet zo zijn dat later blijkt dat een niet goed functionerend gebouw is neer gezet en niet voldoet aan eerder gestelde eisen.

Het is belangrijk dat er naar de burgers geluisterd wordt. De gemeente is momenteel bezig met de technische zaken van het beheer ( de Karpen) Er wordt een gebruikersraad ingesteld die de regie over de invulling van de  activiteiten krijgt. VTA wil graag plaatsnemen in de gebruikersraad,  dit is akkoord. Er is een projectleider: Karin Heiligers, als je vragen hebt of iets aan wilt geven kan dat bij haar. Dhr. v.d. Kallen: alle vertegenwoordigers moeten mee praten in het geheel van het centrum, denk ook aan de multifunctionele  ruimten. Mevr. Fiers: januari 2008 volgt een bijeenkomst, hierin zal het een en ander worden toegelicht.

Wat precies de invulling wordt is nog open. Wie gaat de activiteiten  ontplooien, waar liggen de behoeftes?  Mevr.Kanters: het is juist belangrijk dat de bewoners aangeven hoe en wat de wensen zijn. Er zullen duidelijke afspraken moeten komen en na een jaar evalueren. Mevr.Fiers: het moet ook groeien binnen een wijk, er kunnen activiteiten zijn met kerst/Pasen etc. Dhr. Beernink: ook wij maken ons zorgen, komen er voldoende initiatieven, worden de ruimtes wel verhuurd?

Mvr. M. Kanters
Hondenpoep beleid:
Bakken staan vaak aan de verkeerde kant van de straat en/of er ontbreken bakken. Bij signalen kan dit doorgegeven worden aan Mevr. Kanters, zij zorgt dan voor – her- plaatsing
Slingertouw
De planning is dat het nieuwe hoofdgebouw augustus 2009 in gebruik genomen kan worden. De oplevering van de schoolvilla’s zal later zijn. Er is een tijdelijke dependance nodig, deze is zo het er nu naar uitziet gepland  aan de Nieuwe Sliffertsestraat in de nabijheid van de vestiging van Korein.
Deze moet uiterlijk augustus 2008 te betrekken zijn. Slingertouw wil dit liefst nog eerder. Als de nieuwe hoofdlocatie gereed is zal de oude locatie gebruikt worden als dependance ( indien nodig) tot dat de schoolvilla’s gereed zijn. Op  de vraag waarom gekozen is voor de locatie nabij Korein, deze is immers begin 2007 massaal afgewezen komt er geen bevredigend antwoord. Ook kan men  geen toezegging doen op de tijdelijkheid van de dependance, dit hangt van de verschillende procedures af. Dhr. van den Hurk spreekt de angst uit m.b.t. de verkeersveiligheid en de te voorziene parkeeroverlast. Het parkeerterrein van Korein moet ook gebruikt worden voor het Slingertouw. Men verwacht nog meer chaos. Zowel de  Nieuwe- als Sliffertsestraat worden druk bereden. Dhr. van de Meer vindt dat  het een tijdelijke zaak is en dat als er al problemen ontstaan, deze van tijdelijke aard zijn. Mevr. Fiers zegt zich in deze uitspraak niet te kunnen vinden. Er moeten oplossingen gezocht worden en kijken naar de mogelijkheden zeker m.b.t. de verkeersveiligheid. Dit moet gebeuren in onderling contact.
Voordat de officiële procedure van start gaat zal Dhr. Beernink contact op nemen met de belangenverenigingen.
Dhr. A. Beernink
Voorrangssituatie doorgaande fietspaden
Op doorgaande fietspaden en 30 km zone zouden fietsers voorrang hebben volgens de informatiegids dit is echter niet overal het geval. Situatie Stillendijk en Zandstrand wordt hier als voorbeeld genoemd. De Stillendijk maakt geen deel uit van de stedelijke fietsroute, tevens is hier sprake van een minder veilig  overzicht gezien de bomenrij volgens de gemeente.
Wat is dan de juiste weg om te bewandelen? Kies je voor een doorgaande route of de veiligste situatie. Verkeersdeskundigen zullen hier naar kijken. Dhr. H.v.d. Meer zal samen met Dhr. R.Trieling en Mevr.E.Ketelaars de zaak gaan bekijken en bepreken.
Dhr.H.vd Meer,Dhr. R Trieling, Mevr. E. Ketelaars
  4     Grasrijk Speelvoorzieningen
In Grashoek zijn een paar kleine speelveldjes deze nodigen echter niet echt uit tot spelen. Kan hier iets mee gedaan worden? Er zijn een aantal grotere  speelvelden in de gehele wijk en tussendoor wat kleinere, het is niet de  bedoeling dat die laatste allemaal voorzien worden van veel en grote  speeltoestellen. De situatie zal samen met mevr. Kanters bekeken worden.
Mevr. M. Kanters/ Mevr. E.Ketelaars
Parkeerproblemen
Te weinig parkeerplaatsen in gedeelte Grassteppe/Grasmat/Groenburch.
Dit roept agressie op bij bewoners. Volgens eigen telling van mevr. E.Ketelaars wordt de norm niet gehaald. Sommige bewoners in Grasrijk betrekken hun oprit/carport bij de tuin, dit is dus duidelijk niet de bedoeling. Het signaal is weliswaar duidelijk. Ook hier zal bekeken worden hoe het er in de praktijk
voorstaat en de gemeente wordt gevraagd inzicht te geven in haar berekeningsmethode.
Mevr.M.
Kanters /
Mevr. E.
Ketelaars
Snelheidsremmende maatregelen Meerhovendreef
Verzoekschrift ingediend eind juni met daarbij suggesties ter verbetering (o.a. Het aanleggen van rotondes). Eind september is er een reactie ontvangen  vanuit de gemeente met de mededeling dat de suggesties strijdig zijn met het uitgangspunt van de Meerhovendreef. De Meerhovendreef is een doorstromingsweg met een toegestane snelheid van max.50 km. p/u. Hier  gelden andere regels voor dan de andere wegen binnen Meerhoven. Dhr. Trieling is niet overtuigd van de argumenten van de gemeente. Hij stelt voor een onafhankelijke verkeersdeskundige naar de situatie te laten kijken.

De gemeente vraagt zich af wat de uiteindelijke problemen zijn en wat daar aan te doen is.
– feitelijke onveiligheid
– beleving van hardrijden
Daar waar de Meerhovendreef vierbaans is, is het volgens de gemeente ook echt noodzakelijk i.v.m. de doorstroming van het verkeer. Daar waar fietsers en voetgangers over moeten steken zijn verkeerslichten geplaatst. Volgens de gemeente is er voorlopig verder weinig aan te doen, wel zullen een aantal mensen, zowel vanuit de gemeente als bewonersgroep samen bespreken wat eventuele mogelijkheden maar ook onmogelijkheden zijn.

Mevr.M.
Kanters/ Dhr.Hommel/
Dhr. RTrieling
Gevolgen van vervallen hoogbouw
Deze hoogbouw is nooit bedoeld als geluidswal. Er komen nu 250 woningen. Er wordt zorgvuldig onderzoek gedaan naar de geluidshinder. Ook de aan te leggen verhoogde kruising i.p.v. de rotonde nabij Campanile zal hierin worden betrokken. De ombouw van rotonde naar kruispunt is nodig omdat verkeersstroom niet voldoende verwerkt kan worden. De phileas krijgt een aparte baan, fietsers krijgen de kortste en sociaal veiligste route.
Tijdens het P.O. in februari zal een eerste opzet te zien zijn.
Rondvraag:
Het overleg loopt op deze manier beter. Tijd wordt beter benut. Het beantwoorden van vragen/brieven naar burgers kan beter. Hier staat een termijn van zes weken voor. Is in 2008 een speerpunt voor de gemeente.
Mevr.M.Fiers
16 januari is er een nieuwjaarsreceptie voor stadsdeel Strijp. Uitnodiging volgt. Mevr.M.
Kanters
Er komt in juni tijdens de Meerhovendag een nieuw boek uit van Eindhovense kunstenaars. Verhalen over Meerhoven kunnen hier in geplaatst worden, inleveren kan bij het informatie centrum. Mevr. R.
Toorop
Volgende vergaderdata:
Woensdag 20 februari
Woensdag 4 juni
Woensdag 8 oktober
De voorzitter sluit de vergadering en bedankt ieder voor zijn aanwezigheid.

December 2007,

Loes Koster, notulist